چگونه لوله بازکن خانگی بسازیم؟

لوله بازکن خانگی جایگزین مناسبی برای لوله بازکن شیمیایی است و قادر می‌باشد که مشکل گرفتگی لوله‌های فاضلاب سینک ظرف‌شویی شما را در صورتی‌که حاد نباشد، رفع نماید. گرفتگی لوله‌های فاضلاب رویداد رایجی می‌باشد که به دلایل مختلف رخ می‌دهد و اغلب با بوی بد همراه می‌باشد. در این مواقع ما معمولاً می‌خواهیم از بهترین لوله بازکن شیمیایی که می‌شناسیم، استفاده نماییم.

 آویژه ‌پایپ در این دانشنامه سعی دارد با توجه به آسیب‌های مخرب اسیدهای لوله بازکنی به شما توصیه نماید که از محلول‌های خانگی استفاده بکنید. پس در ابتدا به معرفی قویترین محلول لوله بازکن خانگی که از لحاظ اقتصادی هم بسیار به صرفه می‌باشد، می‌پردازیم و در ادامه شما را با انواع محلول لوله بازکن خانگی آشنا می‌کنیم.

 

چگونه لوله بازکن خانگی بسازیم؟

 

هنگامی که لوله‌های فاضلاب دچار گرفتگی می‌شوند، همه‌ی ما معمولا به دنبال استفاده از بهترین لوله بازکن شیمیایی هستیم که سریع‌تر مشکل گرفتگی تأسیسات و لوله کشی ما را برطرف نماید؛ غافل از اینکه قوی‌ترین محلول لوله بازکن فاضلاب، اثرات بدی بر روی بدن و سیستم تنفس ما می‌گذارد. اثرات سوء آن فقط به آسیب‌های بدنی ختم نمی‌شود، بلکه باعث آسیب‌‌های شدید در سیستم لوله‌کشی منزل هم می‌شود. بنابراین زمانی‌که گرفتگی لوله کم باشد، مناسب‌تر است که از لوله بازکن خانگی استفاده نمایید. می‌توان گفت قوی‌ترین محلول لوله باز کن خانگی ترکیبی است از جوش‌شیرین و سرکه که در ادامه به نحوه‌ی ساخت آن اشاره می‌کنیم.

 

روش ساختن قوی‌ترین محلول لوله باز کن خانگی

 

مواد مورد نیاز برای ساخت قوی‌ترین محلول لوله بازکن خانگی عبارتند از:

  • جوش‌شیرین
  • مقداری سرکه
  • آب جوش
  • یک دستمال

 

  1. ابتدا مقداری جوش‌شیرین را به صورت خشک به طور مستقیم داخل لوله ظرفشویی بریزید.
  2. سرکه را به عنوان تنها محلول اسیدی کاربردی در این محلول لوله بازکنی استفاده نمایید. سرکه به لوله‌ها آسیبی نمی‌رساند. فقط کافی است آن را به مقدار مناسب در لوله‌ها ریخته و سپس راه فاضلاب را با دستمال ببندید تا ترکیب جوش شیرین و سرکه از لوله بالا نزند.
  3. پس از ۳۰ دقیقه باید چهار کتری آب جوش در لوله بریزید تا عملیات لوله بازکن خانگی شما تکمیل شود.

همان‌طور که در ابتدا اشاره نمودیم، محلول خانگی فوق قویترین محلول لوله باز کنی می‌باشد که می‌توانید با کمترین هزینه در منزل آن را ساخته و یقین داشته باشید که اثرات سویی هم ندارد.

 

 

انواع لوله بازکن خانگی کدامند؟

از جمله انواع لوله بازکن‌های خانگی که می‌توان از آن‌ها استفاده نمود عبارتند از:

 

سرکه سفید

سرکه سفید یک محلول لوله بازکن خانگی می‌باشد که می‌توانید آن را در سینک ظرفشویی یا دستشویی ریخته و به مدت ۳۰ دقیقه صبر کنید روی سطح آنها بماند. سپس با آب داغ سینک را آبکشی کنید، مشکل گرفتگی لوله حل می‌شود.

 

محلول آب جوش و جوش‌شیرین

یک لیوان جوش‌شیرین را در سینک ظرفشویی ریخته و سپس سه لیوان آب جوش را نیز در لوله‌های فاضلاب بریزید. این محلول لوله بازکن خانگی می‌تواند علاوه بر باز کردن لوله‌ها، بوی بد فاضلاب را نیز از بین ببرد.

 

لیمو یا آبلیمو

چند عدد لیموی تازه یا آبلیمو را نیز می‌توانید به‌عنوان محلول لوله بازکن خانگی استفاده نمایید. اگر در خانه لیموی تازه دارید می‌توانید چند عدد لیموی تازه را آب بگیرید و در لوله‌ها ریخته و به مدت یک ساعت صبر نمایید. در صورت نداشتن لیموی تازه از نصف لیوان آبلیمو استفاده بکنید.

 

یخ

تا به حال این ایده به ذهنتان رسیده که از تکه‌های یخ می‌توان به عنوان لوله باز کن خانگی استفاده نمود و از بوی بد فاضلاب خلاص شد؟ اگر بوی بد فاضلاب از لوله ها استشمام می‌شود، می‌توانید سینک را با چند تکه یخ پر کنید و مقدار کمی آب در سینک ریخته و بگذارید یخ ها به آرامی آب بشوند.

 

اسید لوله بازکن چیست؟

 

اگر به بخواهیم به سوال “اسید لوله بازکن چیست؟” به صورت خلاصه جواب بدهیم باید بگوییم، اسید لوله بازکن به ماده‌ای می‌گویند که برای رفع گرفتگی فاضلاب یا سینک ظرفشویی استفاده می‌شود. این ماده در انواع مختلف در بازار موجود است و در مواقعی که دیواره‌های لوله جِرم زیادی گرفتند و آب به سختی از آن عبور بکند و یا بوی نامطبوعی از لوله‌های فاضلاب خارج بشود، از آن استفاده می‌شود. جرم‌های ایجاد شده در لوله‌ها معمولاً به علت چربی‌های مواد غذایی و یا گیرکردن مواد غذایی و خرده‌های اضافی غذا ایجاد می‌گردد. اسید لوله بازکن با توجه به خاصیت خوردگی بسیار قوی که دارد این رسوب‌ها را خورده و لوله را باز می‌کند.

 بهترین محلول لوله بازکن فاضلاب شیمیایی که برای از بین بردن چربی‌ها می‌توان استفاده کرد، محلولی است که بتواند حداقل رسوبات داخل لوله‌ها را به سمت لوله‌های فاضلاب هدایت کرده و کاملاً فضای داخلی آن‌ها را پاک کند. بنابراین اگر به دنبال قویترین محلول لوله بازکن یا بهترین لوله بازکن شیمیایی هستید، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباهید. تمامی اسیدهای لوله بازکن و یا محلول‌های آن این قابلیت را دارند. اما در کنار این قابلیت در صورت استفاده مکرر به لوله‌ها آسیب‌های بسیار بدی خواهند زد. فرقی نیز نمی‌کند که این لوله‌ها چدنی باشند یا پلاستیکی.

 

چرا استفاده از اسید لوله بازکن توصیه نمی‌گردد؟

 

اسیدهای لوله بازکن اگرچه بسیار کاربردی هستند و استفاده از آنها بسیار آسان و راحت است، اما گاز متصاعد شده از آن‌ها به شدت اسیدی بوده و اثر بسیار بدی بر روی ریه افراد مصرف‌کننده می‌گذارد. این محلول‌ها دارای اسیدی به نام هیدروکلریک بوده که یک ماده‌ی بسیار خورنده است. هنگام استفاده از محلول‌های اسیدی گاز هیدروکلریک در فضا متصاعد می‌گردد، بهتر است در این شرایط از ماسک استفاده کنید و پنجره را نیز باز بگذارید. از طرف دیگر، این اسیدها بر روی پوست هم به شدت آثار سوختگی ایجاد می‌کنند. هرچه اسیدهای لوله بازکن قوی‌تر و غلیظ‌تر باشند، آسیب‌هایی که بر روی انواع لوله‌ها ایجاد می‌کند نیز حادتر خواهد بود.

 

اسیدهای لوله بازکن چه فرقی با محلول‌های لوله بازکن دارند؟

 

اسیدهای لوله بازکن انواع مختلفی دارند که محلول‌های لوله بازکن بخشی از این محلول‌های اسیدی هستند. انواع اسیدهای لوله بازکن عبارتند از:

  • محلول‌های لوله بازکن
  • جوهر نمک
  • گاز پاک کن
  • انواع سفیدکننده‌ها

 

اسیدهای لوله بازکن همان طور که قبلاً هم بدان اشاره شد، محلول‌های بسیار مضری برای انسان، محیط زیست و تأسیسات ساختمانی هستند و توصیه می‌شود به جای استفاده از این محلول‌های آسیب‌زا، از محلول‌های لوله باز کن خانگی استفاده‌کنید. اگر مشکل لوله‌ها با تمامی راه‌ حل‌های ارائه شده برطرف نشد، بهتر است از تلمبه پلاستیکی و یا فنر لوله بازکنی استفاده کنید و در صورتی که این راهکار هم کارساز نبود، بهتر است با شرکت‌های خدمات رسانی اینترنتی همچون استادکار تماس بگیرید و از خدمات ما در زمینه لوله بازکنی استفاده کنید.